تأثیر آموزش سواد رسانه ای بر پرخاشگری و نگرش به خشونت در کاربران نوجوان بازی های رایانه ای خشن
نویسندگان
چکیده
کودکان و نوجوانان به واسطه رشد شناختی ناقص تر و تجارب کمتر، بیش از بزرگسالان از خشونت رسانه ای تأثیر می پذیرند. آموزش سواد رسانه ای به عنوان یکی از شیوه های مصون سازی افراد در برابر تأثیرات رسانه ها، می تواند تفکر انتقادی را در مخاطبین خود پرورش دهد. بنابراین هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش سواد رسانه ای در کاهش میزان خشونت کاربران بازی های رایانه ای خشن می باشد. در این مطالعه تجربی 100 نوجوان کاربر بازی های رایانه ای خشن مراجعه کننده به گیم نت های شهر قم به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند و پرسشنامه های مربوط به اطلاعات دموگرافیک، مقیاس پرخاشگری اهواز و نگرش نسبت به خشونت را تکمیل کردند. مداخله آموزشی سواد رسانه ای با تأکید بر بازی های رایانه ای خشن در سه جلسه به صورت سخنرانی و بحث گروهی برای گروه آزمون اجرا شد. سپس داده ها توسط نرم افزار spss مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که میانگین نمره پرخاشگری و نگرش به خشونت بین دو گروه قبل از مداخله تفاوتی ندارد، اما یک ماه بعد از مداخله آموزشی میانگین نمره پرخاشگری و نگرش مثبت به خشونت در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری یافت (0001/0=p). نتیجه این که آموزش سواد رسانه ای می تواند میزان پرخاشگری کاربران نوجوان بازی های رایانه ای خشن را کاهش دهد. گنجاندن مبانی سواد رسانه ای در متون درسی و تولید و پخش برنامه های پیشگیرانه در این زمینه ضرورت دارد.
منابع مشابه
تاثیر آموزش سواد رسانه ای بر نگرش به خشونت در کاربران نوجوان بازی های رایانه ای خشن مراجعه کننده به گیم نت در شهر قم در سال 1391
زمینه و هدف: کودکان و نوجوانان به واسطه رشد شناختی ناقصتر و تجارب کمتر خود از قربانیان اصلی بازیهای رایانه ای خشن هستند . یکی از شیوههای مصون سازی این آموزش سواد رسانهای میباشد که تفکر انتقادی را در مخاطبین خود پرورش میدهد. هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش سواد رسانه ای در نگرش نسبت به خشونت در کاربران بازی های رایانه ای خشن می باشد. روش بررسی: در این مطالعه تجربی 100 نوجوان کار...
متن کاملتأثیر آموزش سواد رسانهای بر پرخاشگری و نگرش به خشونت در کاربران نوجوان بازیهای رایانهای خشن
کودکان و نوجوانان به واسطه رشد شناختی ناقصتر و تجارب کمتر، بیش از بزرگسالان از خشونت رسانهای تأثیر میپذیرند. آموزش سواد رسانهای بهعنوان یکی از شیوههای مصونسازی افراد در برابر تأثیرات رسانهها، میتواند تفکر انتقادی را در مخاطبین خود پرورش دهد. بنابراین هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش سواد رسانهای در کاهش میزان خشونت کاربران بازیهای رایانهای خشن میباشد. در این مطالعه تجربی 100 نو...
متن کاملفراتحلیل اثر بازی های رایانه ای خشن و غیرخشن بر پرخاشگری
در یک دههگذشته پژوهشهای زیادی در مورد تأثیر بازیهای ویدیویی- رایانهای بر رفتار و افکار پرخاشگرانه انجام شده است که نتایج ناهمخوانی بین آنها مشاهده میشود. لذا، انجام یک پژوهش به روش فراتحلیل مفید به نظر میرسید. در پژوهش حاضر، هدف بررسی فراتحلیل تأثیر دو دسته بازیهای رایانهای خشن و غیرخشن بر رفتار پرخاشگرانه، احساسات پرخاشگرانه و برانگیختگی فیزیولوژیکی بود. جامعه آماری عبارت بود از کلیه ...
متن کاملفراتحلیل اثر بازی های رایانه ای خشن و غیرخشن بر پرخاشگری
در یک دههگذشته پژوهشهای زیادی در مورد تأثیر بازیهای ویدیویی- رایانهای بر رفتار و افکار پرخاشگرانه انجام شده است که نتایج ناهمخوانی بین آنها مشاهده میشود. لذا، انجام یک پژوهش به روش فراتحلیل مفید به نظر میرسید. در پژوهش حاضر، هدف بررسی فراتحلیل تأثیر دو دسته بازیهای رایانهای خشن و غیرخشن بر رفتار پرخاشگرانه، احساسات پرخاشگرانه و برانگیختگی فیزیولوژیکی بود. جامعه آماری عبارت بود از کلیه ...
متن کاملمتحرکسازی کاراکتر در رسانه های سینما، انیمیشن و بازی رایانه ای با رویکرد به فناوری رایانه ای
متحرکسازی کاراکتر بشکل رایانه ای یکی از گونه های متحرکسازی است که امروزه اصلی ترین نقش را در فیلمهای متحرکسازی،زنده و بازی رایانه ای ایفا می کند. این گونه هنری حلقه واصل بین مخاطب و اثر، همچنین کلید همذات پنداری کاربر با کاراکتر های موجود است.از آنجائیکه بسیاری از شرکتهای تولید کننده داخلی در زمینه محصولات رسانه ای فوق دارای بخش تحقیقات و توسعه نمی باشند لازم است متناسب با فرهنگ ملی وبومی شنا...
متن کاملفراتحلیل اثر بازی های رایانه ای خشن و غیرخشن بر پرخاشگری
در یک دهه گذشته پژوهش های زیادی در مورد تأثیر بازی های ویدیویی- رایانه ای بر رفتار و افکار پرخاشگرانه انجام شده است که نتایج ناهم خوانی بین آنها مشاهده می شود. لذا، انجام یک پژوهش به روش فراتحلیل مفید به نظر می رسید. در پژوهش حاضر، هدف بررسی فراتحلیل تأثیر دو دسته بازی های رایانه ای خشن و غیرخشن بر رفتار پرخاشگرانه، احساسات پرخاشگرانه و برانگیختگی فیزیولوژیکی بود. جامعه آماری عبارت بود از کلیه ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مطالعات رسانه های نوینجلد ۲، شماره ۸، صفحات ۱۷۳-۲۰۱
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023